Delfinen

Boström B31 - en klassisk sejlbåd

B31

  • 001-niels-jack-800.jpg
  • 002-Dsc_9016-800.jpg
  • 003-Dsc00409-800.jpg
  • 004-Dsc00514-800.jpg
  • 005-sc00570-800.jpg
  • 006-Dsc01354-800.jpg
  • 007-Dsc00445-800.jpg
  • 008-Dsc01382-800.jpg
  • 009-DSC03653-800.JPG
  • 010-DSC03656-800.JPG
  • 011-DSC03663-800.JPG
  • 012-DSC06747-800.JPG
  • 013-DSC07915-800.JPG
  • 014-DSC08008-800.JPG
  • 015-DSC08071-800.JPG
  • 016-DSC08230-800.JPG
  • 017-DSC08508-800.JPG
  • 018-DSC08806-800.JPG
  • 019-DSC08841-800.JPG
  • 020-DSC08952-800.JPG

B31

 

- En letsejlet, bekvem og sikker familiehavkrydser

 

Konceptet startede som en selvbyggerbåd i Sverige i begyndelsen af halvfjerdserne og bredte sig hurtigt til Danmark.

Der er registreret ca. 1500 byggede både; men det formodede tal er ca. 3000, da mange slog sig sammen i bådelaug, lejede formen og byggede løs.

Båden blev tegnet af brødrene Boström i begyndelsen af ​​halvfjerdserne. De ønskede at bygge en båd, så stærk, at de kunne sejle ind i en klippe under fuld hastighed uden nogen skader på skroget. 

Konstruktionen blev foretaget i overensstemmelse med alle anerkendte standarder for bådebygning og der blev tilsat yderligere mere styrke til konstruktionen. Skroget er således omkring 3 cm tyk i bund og omkring kølhæftningen. Kølen er lavet af støbejern med en "V" form på toppen, så det fylder skroget over et stort område.

Båden opfylder alle Lloyds specifikationer og er klassificeret i klasse “A - oceangoing boat” efter den nye EU- klassifikation for lystbåde.

Det var værftejer Yngve Gustavsson og Bo Boström der tog initiativet til B31 i starten af halvfjerdserne. De første 23 både blev støbt i 1972 og i 1975 sejlede der ca. 150 B31 rundt i de svenske farvande.

I 1974 havde det svenske værft fundet en plastfabrikant i Stenløse på Sjælland, som kunne støbe skrogene til det danske marked. Året efter blev B31 klubben dannet af ejerne blandt de første 30 danske B31 både.

Klubben blev især startet med det formål at få sat gang i fælles indkøb, og høre om andres tanker og idéer med deres både. Fællesindkøbene bestod af de store ting så som master, sejl, tovværk, søgelænder og motorerne.

I slutningen af halvfjerdserne og starten af firserne blev der arbejdet meget på at få B31 gjort til en standard båd - det lykkedes faktisk også; men Dansk Sejl Union havde et krav om at 20 både skulle være ens, selv om alle havde fået tegninger til båden udleveret ved køb, samt fælles indkøb viste det sig at der ikke fandtes 20 ens både. Alle havde lavet deres egen version af især apteringen.

B31 klubben blev stiftet den 29. november 1975 og i 2016 havde klubben 40 års jubilæum.

 

Link til B31 klubben's officielle hjemmeside.